Pn - Pt  8:00 - 16:00

umów termin
realizacji usługi

+48 672 126 206

Awaria pompy wtryskowej - przyczyny, objawy i metody naprawy

Funkcjonowanie każdej nowoczesnej jednostki napędowej wymaga prawidłowej pracy układu dostarczającego paliwowo. Musi ono trafiać do silnika w starannie odmierzonych wedle aktualnych potrzeb dawkach, co pozwala nie tylko na uzyskanie niezbędnej mocy, ale również redukuje poziom spalania. Jest to możliwe dzięki współpracy elektronicznego sterownika silnika, który dobiera odpowiednią ilość benzyny albo oleju napędowego z pompą oraz wtryskami. By mogła powstać mieszanka paliwowo-powietrzna o właściwych parametrach konieczna okaże się jednak pełna sprawność pompy, szczególnie ważna w dieslach, gdzie nie obejdzie się bez wytworzenia wystarczającego ciśnienia. Z uwagi na fakt, że pompy są zwykle bardzo obciążane, z czasem będą one wymagały regeneracji. Wiąże się to z wizytą w sprawdzonym warsztacie samochodowym. W Wałczu naprawami pojazdów zajmuje się firma Diesel Service. Przekonajmy się, co charakteryzuje pompy i sprawdźmy, jak wygląda ich usprawnianie.

Co charakteryzuje pompy wtryskowe?

Pompy wtryskowe są niezbędne do optymalnych warunków spalania paliwa. Mogą one mieć różną konstrukcję. W starszych silnikach stosowano klasyczne pompy rzędowe w wersji mechanicznej, a następnie modele wyposażone w układ sterujący EDC. Koncerny niemiecki zastąpiły je pompowtryskiwaczami, a firmy włoskie postawiły na układy common rail. W ich przypadku używane są pompy rotacyjne w układzie gwiazdowym. Ich głównym elementem są trzy tłoczki ustawione względem siebie pod kątem 120° napędzane mechanizmem mimośrodowym. Całość jest zsynchronizowana, dzięki czemu w układzie utrzymywane jest stałe ciśnienie.

Jak naprawia się pompy wtryskowe?

Usterki pomp wiążą się z problemami ze szczelnością, wzrostem oporów oraz przegrzewaniem w następstwie złej pracy tłoczków. Uszkodzenia obejmują też m.in. krzywki, rolki albo zaworki czy sprężyny, wałki, tłoczki lub głowice. Sposobem na przywrócenie sprawności jest wymiana zużytych części np. uszczelniaczy czy tłoczków lub kompleksowa regeneracja, choćby w razie zniszczenia korpusu.